4 valkuilen bij een DIY branding: waarom een professional inhuren een slimme zet is

Als grafisch ontwerper zie ik het maar al te vaak: ondernemers die zelf even snel hun logo en branding in elkaar denken te knutselen. Natuurlijk begrijp ik de drang om kosten te besparen, maar er zijn valkuilen die je beter kunt vermijden als je echt een professionele uitstraling wilt. Lees hieronder verder en ontdek waarom het geen slecht idee is om een professional in te huren.
huisstijlen

wat is een branding?

Een branding of huisstijl is eigenlijk de identiteit van je onderneming. Het omvat alle visuele elementen zoals je logo, icoon, kleuren, typografie en andere grafische elementen die samen consistentie en herkenbaarheid creëren. Het is de eerste indruk die mensen van je onderneming krijgen en het vormt de basis voor al je marketingmateriaal, van drukwerk tot website. Bovenal kan je je beter onderscheiden van je concurrentie en sluit het naadloos aan bij de interesses en behoeften van je doelgroep waardoor je er een emotionele band mee kan opbouwen.

Maar het ziet er toch goed uit?

Zeker en vast! Maar het draait niet alleen om esthetiek en een mooi plaatje. Ook functionaliteit en consistentie zijn super belangrijk om rekening mee te houden. Je logo ziet er misschien keigoed uit op je laptop, maar wat als het gedrukt wordt? Of het wordt op een ander apparaat weergegeven? Het kan er plots helemaal anders uitzien, of onleesbaar zelfs. Als grafisch ontwerper hou ik rekening met al deze factoren en zorg ervoor dat je branding consistent en functioneel is in alle situaties.

Waarom zijn die kleuren zo belangrijk?

Kleuren lijken misschien simpel, maar ze hebben een enorme impact op hoe mensen je merk waarnemen. Blauw is misschien je favoriete kleur, maar het is niet omdat je dit een mooie kleur vindt dat het ook bij je onderneming past. Als grafisch ontwerper weet je welke kleuren passen bij welke emoties en boodschappen. Aan de hand van kleurenpsychologie zorg ik ervoor dat je branding de juiste gevoelens en associaties oproept bij je doelgroep. Zelf kleuren kiezen of je niet aan hetzelfde kleurenpalet houden kan resulteren in een onsamenhangende uitstraling die je imago schaadt.

Een logo in 3, 2, 1?

De gratis logo-generators zijn verleidelijk en ze kunnen inderdaad handig zijn. Maar ze bieden zelden de flexibiliteit en originaliteit die je nodig hebt om je te onderscheiden van de concurrentie. Een professioneel ontworpen logo is uniek, op maat gemaakt voor jouw onderneming en doelgroep. Het vertelt een verhaal en creëert een blijvende indruk. Een generiek logo van een gratis generator doet dat meestal niet.

Waarom lijken mijn ontwerpen zo amateuristisch?

Dit is iets wat ik heel veel hoor bij ondernemers die zelf hun branding onder handen hebben genomen. “Ik ben in Canva aan de slag gegaan, en voor in het begin was dit goed genoeg. Maar nu merk ik dat ik grotere stappen wil zetten en het lukt mezelf niet om er een professioneel geheel van te maken”, is wat bijna alle ondernemers tegen mij zeggen tijdens het eerste kennismakingsgesprek. Het draait om details zoals typografie, lay-out, en visuele hiërarchie. Als grafisch ontwerper weet ik hoe ik al deze elementen in balans moet brengen om er een effectieve en aantrekkelijke branding van te maken.

branding

Conclusie?

Als grafisch ontwerper wil ik je aanmoedigen om te investeren in een professionele huisstijl. Ja, het kost wat, maar een sterke branding zorgt voor herkenbaarheid, geloofwaardigheid en vertrouwen bij je doelgroep. Het is een investering in onderneming en een krachtig marketinginstrument die de basis legt voor de toekomst.

Klaar om jouw branding in een nieuw jasje te steken? Klik hieronder om meer te lezen over hoe ik je met jouw branding kan helpen.

Don't forget it

Pin it for later