Consistency is key: 4 manieren om je merk consistent te houden
Verfijn je merkstrategie
Oké, laten we eerst een beetje hebben over het verfijnen van je merkstrategie. Dit is het fundament waarop al je communicatie staat. Denk na over wat je merk vertegenwoordigt, de kernwaarden, de persoonlijkheid etc. Dit vormt de basis voor hoe je jezelf en je onderneming presenteert aan de wereld.
Als je een duidelijke merkstrategie hebt, is het gemakkelijker om consequent te zijn. Het helpt je om te beslissen welke boodschappen je wilt overbrengen en hoe je dit wilt doen. Zo voorkom je dat je verschillende stijlen hanteert en verwarring zaait bij je publiek.
Houd je aan een vast kleurenpalet en lettertype set
Een vast kleurenpalet en lettertype set zijn als de signatuur van je bedrijf. Ze vormen de visuele identiteit die je doelgroep zal herkennen, net als de rode lippenstift van Marilyn Monroe of de kleuren geel en blauw van Ikea.
Kies een paar kleuren die passen bij de uitstraling van je merk en gebruik deze consistent in al je communicatie. Van je website tot je sociale media posts en zelfs je visitekaartjes. Hetzelfde geldt voor lettertypes – kies er enkele die goed bij elkaar passen en gebruik ze consequent.
Wanneer mensen je kleuren of lettertypes zien, zullen ze onmiddellijk denken aan jouw bedrijf. Dat is de kracht van consistentie!
Maak je eigen huisstijlgids
Nu je je merkstrategie op punt hebt gezet en je kleurenpalet en lettertype set hebt gekozen, is het tijd om alles op te nemen in een huisstijlgids. Dit is echt de bijbel van je onderneming voor consistentie.
In je huisstijlgids staan alle regels en richtlijnen voor het gebruik van je merkidentiteit. Van de exacte codes van je kleuren tot de specificaties en gebruik van je lettertypes, het staat er allemaal in. Zo weet iedereen die met je merk werkt precies hoe ze het moeten gebruiken. Zeker wanneer je je team uitbreidt en je niet zo veel tijd meer moet steken in hoe ze het merk moeten neerzetten.
En geloof me, een huisstijlgids maakt het leven zoveel gemakkelijker. Geen gedoe meer over welk lettertype te gebruiken in die flyer of een color picker gebruiken om ongeveer dezelfde kleur te gebruiken – gewoon even spieken in je gids en je bent klaar om te gaan!
Huur 1 iemand in om alles te doen
Last but not least, is het een goed idee om één iemand in te huren die jouw helpt bij het bepalen van je merkstrategie en huisstijl. één persoon. één bron. één idee. Het is vaak ook gemakkelijker om te communiceren en samen te werken met één expert die verantwoordelijk is voor alle uitwerkingen van je merk. Er zijn al veel designers, waaronder ik, die zowel merkstrategie als design aanpakken in het process. Op die manier kan je er gerust in zijn dat je merk consistent is in al zijn communicatie.
Dit betekent niet dat wij als designers alles zelf moeten doen (copywriting, fotografie, webdesign etc), maar we zijn verantwoordelijk voor het bewaken van je merkidentiteit en zorgen ervoor dat anderen het correct gebruiken.
Conclusie?
En daar heb je het! Consistentie in je huisstijl is als de lijm die je merk bij elkaar houdt. Het zorgt voor herkenbaarheid, vertrouwen en geloofwaardigheid bij je publiek.
Dus, verfijn je merkstrategie, houd je aan je kleurenpalet en lettertype set, maak je eigen huisstijlgids en wijs één iemand aan om alles te doen. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je onderneming altijd herkenbaar en professioneel overkomt, zonder dat je elke keer opnieuw hoeft na te denken over hoe je jezelf presenteert.
Cheers to consistent branding!